orgel orgel

Orgel
Sinds eind 1978 wordt de lofzang in onze kerk ondersteund door een historisch Engels orgel. Het werd omtrent 1885 door de firma Wadsworth & Co te Manchester gebouwd voor de Methodist Church van Crowlas. Het 14 register tellend instrument, verdeeld over 2 klavieren en pedaal deed daar jarenlang trouwe dienst. Door verminderd kerkbezoek en te hoge kosten van onderhoud moest dat kerkgebouw verkocht worden. Als magazijn voor een supermarkt.
Gelukkig was het orgel een beter lot beschoren. Een liefhebber uit Friesland kocht het op en liet het naar Nederland brengen. Dat hoorde de in 1977 in het leven geroepen orgelcommissie. Beide toenmalige organisten vergezeld van orgelbouwer Strubbe uit Vinkeveen reisden Noordwaarts en vonden daar het gesloopte orgel. Strubbe vol lof! Een koopje fl. 13.500,--!
Om de kosten laag te houden besloten de organisten Wim Glasbergen en Jan Schoneveld zelf de restauratie ter hand te nemen. Strubbe kwam af en toe eens kijken en organist Sander van Marion adviseerde. Al spoedig bleek dat het orgel aangepast moest worden aan de kerk maar ook dat de kerk verbouwd moest worden. Beide pedaaltorens moesten vanwege het puntdak van de kerk naar het midden worden verplaatst, waardoor er een geheel nieuwe pijpenbalk moest worden ontworpen. Maar ook de galerij moest 20 cm zakken.

In maart 1978 haalde de commissie met een grote vrachtwagen het orgel uit Friesland. Zorgvuldig werd stukje voor stukje ingeladen en naar Valkenburg vervoerd. In de schuur van Paul Noort gingen zij aan de slag. Met een aantal kerkleden. Het honderd jaar oude stof moest verwijderd worden. Later werd die zaterdagse klus noodgedwongen verlegd naar de werkplaats van de orgelbouwer in Vinkeveen. In de grondplaten (fundamentborden) van de windlade waren kleine scheurtjes ontdekt. Het gevolg zou zijn, dat bepaalde vakken niet goed afsloten, waardoor de beruchte doorspraak kon ontstaan! Bij de restauratie vonden de organisten bij een stemdop van een houten pedaalpijp een oud stukje krant uit het jaar 1900. Als opvulling. De frontpijpen werden overgeschilderd door Henk van der Luyt in de oorspronkelijke motieven. Daarbij verwerkte hij op de pijpen voor ongeveer fl. 600,-- aan bladgoud.
De restauratie heeft ruim 9 maanden in beslag genomen. De opbouw in de kerk duurde 3 weken. De officiële ingebruikname en overdracht werd vastgesteld op 22 december 1978. Een volle kerk! Sander van Marion was gastorganist. Ook de organist uit Engeland was te gast. Mr. Laity en echtgenote. Zij waren op kosten van diverse gemeenteleden uitgenodigd het feest bij te wonen. De restauratiekosten kwamen op fl. 20.000,--

In 2010 heeft Adema’s Kerkorgelbouw uit Hillegom het orgel gerenoveerd. Van oorsprong was het orgel in de Engelse koortoon gestemd, wat samenspel met andere instrumenten moeilijk maakte en soms ook de zang van de gemeente voor uitdagingen stelde. In 2010 is het orgel  zo laag gestemd als de pijpen toelieten. In 2015 is de drukvoorziening van het pedaal verbeterd, waarmee een oude bron van storingen werd weggenomen.

Dispositie:
Hoofdwerk: Principal 4, Waldflute 4, Clarabel 8, Dulciana 8, Open diapason 8.
Zwelwerk: Trompet 8, Picolo 2, Voix Celeste 8, Viola da Gamba 8, Lieblich gedackt 8,
Gemshoorn 4, Violin diapason 8, Tremulant ( In 1914 bijgebouwd)

Pedaal: Bourdon 16, Basflute 8.

Koppelingen: I – II, Pedaal – I, Pedaal – II.

4 vaste combinaties te bedienden met voetpedaal.

Systeem: Mechanisch; pedaal: Pneumatisch.

Bron bouw orgel: Wim Glasbergen