donderdag 4 oktober 2018

Lezing: "De visie van Marc Chagall op de Christusfiguur"

Datum:
 donderdag 4 oktober 2018
Tijdstip:
 20.00 uur
Locatie:
 De Voorhof te Rijnsburg

Een lezing aan de hand van beelden van zijn werk door Ruud Bartlema

Marc Chagall is een fenomeen geweest. Geboren in de Wit Russische provinciestad Vitebsk aan het eind van de 19e eeuw (7-7-1887) en opgegroeid in een typisch joods gezin dat de sfeer ademde van de mystiek van het Chassidisme, heeft hij tot aan zijn dood geschilderd vanuit de diepe indruk die de verhalen  en ervaringen van zijn kindertijd op hem maakten. Hij heeft zich in zijn werk intensief beziggehouden met de Christusgestalte zoals die in de kerk wordt beleden. Vanuit zijn joodse achtergrond komt hij tot een opmerkelijke visie, waarbij zijn schilderij ‘De witte kruisiging’ uit 1938 een belangrijk document vormt. Aan de hand van beelden van schilderijen en glasramen, laat Ruud Bartlema de ontwikkeling zien van Chagall’s kijk op Jezus van Nazareth.

Ruud Bartlema(1944) studeerde theologie aan de Universiteit van Amsterdam, met
speciale belangstelling voor mystieke stromingen uit het Jodendom. Daarnaast  bekwaamde hij zich als beeldend kunstenaar in dezelfde stad en volgde lessen in beeldhouwen en schilderen bij Maarten Krabbé. Al meer dan een kwart eeuw is hij gefascineerd door het werk van Marc Chagall, geeft daar zeer regelmatig cursussen en lezingen over, o.a. aan de HOVO’s in Amsterdam en Leiden. Ook leidt hij reizen naar het werk van Chagall in Nice en langs de glasramen in Noord-Frankrijk en Duitsland.

De lezing vindt plaats op donderdag 4 oktober 2018 in De Voorhof te Rijnsburg, Vliet Noordzijde 36, 2231 GN Rijnsburg. De aanvang is 20.00 uur en de toegang is gratis. Het initiatief van de lezing gaat uit van de Werkgroep Kerk en Israël voor de Kringen Katwijk en Leiden (voorheen classis Katwijk en classis Leiden). Koffie en thee zijn voor eigen rekening. Er is een pauze en er is gelegenheid drs. Ruud Bartlema vragen te stellen. U bent van harte uitgenodigd.