Op weg gaan Op weg gaan
Op weg gaan
De Advent- en Kersttijd is een tijd om op weg te gaan. Maria gaat op weg naar haar nicht Elisabeth, die ook op wonderbaarlijke wijze zwanger is. Jozef gaat met zijn ondertrouwde vrouw Maria op weg naar Bethlehem om zich daar in te schrijven. Herders en magiërs gaan op weg om de pas geboren Jezus te ontmoeten. Jozef vlucht met Jezus en Maria naar Egypte, omdat koning Herodes Jezus wilde laten doden.

Wij zijn ook op weg. Letterlijk voor ons werk in soms barre weersomstandigheden. Op weg naar vrienden en familie, naar de kerk of het optreden van een koor.
Ook onze levensweg, terugdenkend aan 2017 en vooruitkijkend naar 2018. Met bepaalde wetmatigheden in bijvoorbeeld lichamelijke ontwikkeling en de duur van een zwangerschap. Op onze weg ook onverwachte gebeurtenissen, soms vreugdevol en soms vol verdriet. Een kinderwens, die niet vervuld wordt. Een huwelijksbelofte, die gebroken wordt. Een ouder, die afscheid moet nemen van zijn kind. Een levensbedreigende ziekte op ‘te jonge leeftijd’.

Ingrijpende gebeurtenissen raken ons, ook in onze relatie tot God. Bij de ene mens anders dan bij de ander. Op het ene moment anders dan op het andere. Misschien ondanks alles of juist vanwege alles een geborgen weten in Gods hand. Een gevoel dat God jouw weg heeft uitgestippeld. Vertrouwen dat God het werk van zijn Hand niet los laat. Gesterkt door het lijden en de dood van Jezus. Bemoedigd door het zicht op het eeuwig leven.
Misschien ook de vraag: ‘God, waar bent U?’ Een mogelijk antwoord in het gedicht ‘Voetstappen’. “Ik zei toen: ‘Heer, waarom dan toch? Juist toen ik U nodig had…’. De Heer keek mij vol liefde aan en antwoordde op mijn vragen: ‘Mijn lieve kind, toen ’t moeilijk was, toen heb ik jou gedragen’.”  Voor ons de uitdaging om verder te kijken dan het aantal voetstappen in het zand en open te staan voor de ons aangeboden draagkracht.

In de Bijbel kunnen we volop voorbeelden vinden. Zoals Maria haar familielid Elisabeth opzoekt. Voorbijziend aan de afstand tussen hun huizen en het grote leeftijdsverschil tussen beide. Ongeacht het verschil zwanger door de heilige Geest en zwanger als onvruchtbare vrouw. Lotgenoten opzoeken is ook nu heilzaam in het delen van verdriet. In elkaar aanvoelen, vanuit eenzelfde ervaring. Elkaar ondersteunen, zoals Maria en Jozef onderweg. Waar de taak voor één te zwaar is, is de taak dragelijk voor twee. Bijvoorbeeld bezoekwerk doen met twee ambtsdragers. Op weg gaan, omdat je daartoe geroepen wordt, zoals de herders en de magiërs. De kunst om de roep te verstaan. Een vraag in gebed bij God leggen. Het ‘er op wagen’ (Miskotte) met Gods hulp. Op weg gaan met vluchtelingen. Omdat Jezus vluchteling was. Omdat christenen uit het Midden Oosten gevlucht zijn. Omdat je zelf je huis moest verlaten in de Tweede Wereldoorlog in Nederland of in Nederlands Indië. Omdat wij kunnen helpen, waar onvoldoende helpers zijn.

Laten wij zo op weg gaan naar het feest van Jezus’ geboorte op aarde, naar 2018. Door ervaringen te delen en mee te leven met vreugde en verdriet. Door samen te werken en door in vertrouwen de weg te gaan, waartoe we geroepen worden.
Laten we voluit mens zijn, geschapen naar Gods beeld, met het voorbeeld van de Mensenzoon en met de inspiratie van Gods heilige Geest!
 
Ds. Marjan Zebregs
 
terug