Voor verbondenheid Voor verbondenheid
Voor verbondenheid
Deze Kerkewerk komt uit in de ‘Week tegen de eenzaamheid’.  Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich sterk eenzaam en één op de drie Nederlanders voelt zich matig eenzaam.
Enorme aantallen. Goed om hier in Valkenburg en in de kerk over na te denken, zoals ook gebeurde tijdens de onlangs gehouden Maaltijdquiz. Een invulling van de diaconale roeping van de gemeente van Christus om in de kerk en in de wereld in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt (artikel X derde lid van de protestantse Kerkorde).
Meer nog dan ‘tegen eenzaamheid’ ben ik ‘voor verbondenheid’. Stimuleren in het smeden van nieuwe banden en samenwerking om nieuwe verbindingen te vormen. Het onderhouden en intensiveren van bestaande relaties. Het zoeken en gebruik maken van nieuwe vormen van verbondenheid.
Graag deel ik een paar van de zeer vele Facebook voorbeelden.
Een plaatje van een brandend kaarsje en de woorden: ‘Deel dit kaarsje als teken van liefde. Voor iedereen die vecht tegen nare ziektes’. Een afbeelding van een jonge hond met een bal en de woorden: ‘Goedemorgen allemaal. Het weekend kan beginnen! Ik ben er klaar voor. Fijne zaterdag!’. Een foto van een moederhond en puppy tegen elkaar aanliggend met de tekst ‘Slaap lekker, droom maar fijn’.
Hoe ervaart u dit? Als iemand in uw omgeving een ‘nare ziekte’ heeft. Als u weinig verschil ervaart tussen een vrijdag en een zaterdag? Als u slecht in slaap kunt vallen?
Voor de afzender en de ontvanger van de digitale ‘Welterusten’ wens, kan het een goed gevoel geven, maar het contrast met een gemist persoonlijk ‘slaap lekker’ kan ook een gevoel van eenzaamheid geven. Iets vergelijkbaars geldt voor foto’s en filmpjes, die we via sociale media zien. Aan de ene kant mooi om zo verhalen te delen met anderen. Aan de andere kant liever iemand persoonlijk zien en spreken.
En de eenzijdigheid van Facebook, omdat mensen vooral het positieve deel van hun leven laten zien: mooie vakantiebelevingen, gezellige familiemomenten, sportieve prestaties, creatieve werkstukken, geslaagde uitjes. Wat doet dat met de eenzaamheidsbeleving van de vele Facebook vrienden?
Mensen, die geen Facebook hebben, horen via Facebook gedeelde belevenissen misschien niet en kunnen zich daardoor buitengesloten of eenzaam voelen.

In een groep spraken we over Bijbelse figuren en eenzaamheid. Vele namen kwamen in ons op: Adam en Eva (met hun straf om het paradijs te verlaten), Abraham (met het verlaten van zijn geboortegrond), Rebecca (met haar man en twee zonen), Jacob (met zijn tweelingbroer), Lea (met haar meer geliefde jongere zus), Jozef (met zijn vader en elf broers), Job (met zijn vrienden), profeten (met hun boodschap van God, waar het volk slecht naar luistert), priesters (met hun verantwoordelijkheden in de heiligdommen en hun menselijke zwakheden), koningen (met hun eenzame positie aan de top), …

Gelukkig in de Bijbel ook richtingwijzers voor oplossingen. Zoeken naar verzoening. Aanbieden van en vragen om vergeving. De Tien geboden. Het gebod om uw naaste lief te hebben. Vasten. Zorgen voor wees, weduwe en vreemdeling. In gebed vragen en twijfels aan God voorleggen. De woorden en daden in Jezus’ leven. De heilige Geest, die alle talen spreekt.
Mag de achterliggende betekenis van de titel van het boek van Koningin Wilhelmina ‘Eenzaam, maar niet alleen’ (want God is altijd nabij) in de ‘Week tegen de eenzaamheid’ en in elke week troost, inspiratie en verbinding bieden.
Ds. Marjan Zebregs