Wat wil God? Wat wil God?
Wat wil God?
Tijdens de nascholing voor beginnende predikanten kwam in het blok over geestelijk leiderschap de vraag op: ‘Wat wil God met jouw gemeente?’. Deze vraag zette mij aan het denken, omdat God hier zo direct met één specifieke gemeente wordt verbonden. Dan komt God heel dichtbij en dat terwijl God altijd al dichtbij is.
Ambtsdragers zetten zich pastoraal, diaconaal en missionair in. De kerkenraad wil de gemeente van Christus zo goed mogelijk besturen. Gemeenteleden komen naar de kerk om naar Gods Woord te horen. We zingen liederen God ter ere. We bidden om wijsheid, draagkracht, troost en Gods nabijheid. We ontvangen Gods zegen voor onszelf en om tot een zegen te zijn.
In 'De Goede Herder' hebben we recent alle gemeenteleden van 13 jaar en ouder gevraagd over redenen om naar de kerk te gaan, de voorkeur voor te zingen liederen, de waardering van bestaande en de behoefte aan nieuwe activiteiten.
Tijdens Groothuisbezoeken hebben we gesproken over: ‘Wat bezielt ons?’.

Bij het nadenken over wat ons inspireert in de kerkdienst en hoe dat in de week doorwerkt, over jeugdwerk of welke Bijbelverhalen ons raken, staan wij zelf vaak centraal. Al zit God nog zo diep verankerd in ons christelijk geloof. Al laat God zich kennen als Vader, Zoon en heilige Geest.
In ons geloofsleven en ons kerkenwerk lopen we het risico dat de vraag: ‘Wat willen wij van God’ meer gewicht krijgt dan de vraag: ‘Wat wil God van mij’ of ‘Wat wil God met deze gemeente?’

De vraag wat God wil met onze geloofsgemeenschap  is niet te beantwoorden door daar alleen binnen de eigen gemeente over na te denken, te praten en te bidden. Want wat God wil met de ene gemeente van Christus, hangt ook samen met wat God wil met andere gemeenten van Christus.
Denk aan de brief van Paulus aan de gemeente in Korinthe (hoofdstuk 12). Elk lichaamsdeel is nodig om samen het lichaam van Christus te vormen. De Hervormde Gemeente, 'De Lichtbron' en 'De Goede Herder' zijn alle drie gemeente van Christus in Valkenburg. Alle drie geroepen om te getuigen van het Evangelie. Ieder apart en samen.
De vraag: ‘Wat wil God van mij’, vraagt zelfonderzoek naar wat mijn kwaliteiten zijn om God te eren. Vervolgens zal ik moeten beslissen of ik mijn tijd en talenten ook daadwerkelijk daarvoor wil inzetten.

In de week van de nascholing hoorde ik vier maal psalm 122, een pelgrimslied van David.
Verheugd was ik toen ik hoorde: ‘Wij gaan naar het huis van de Heer’.
Verheugd ben ik, nu onze voeten staan binnen je poorten, Jeruzalem.
In de vreugde ligt voor mij een antwoord op de vraag: ‘Wat wil God van deze gemeente’ of ‘Wat wil God van mij’.
Vreugde om naar de kerk te gaan en daar samen God te eren en elkaar te ontmoeten.
Vreugde om het leven dat God ons gegeven heeft en om Zijn belofte van een leven na dit leven.
Vreugde om wat wij van God ontvangen en om wat wij in Gods naam mogen doorgeven.

Vanuit die vreugde mogen we het hele jaar leven en in het bijzonder in deze tijd van Pasen.
Want met Pasen vieren we dat God het volk Israël heeft bevrijd uit de slavernij van Egypte.
Met Pasen vieren we de opgestane Heer; Jezus’ dood als onze bevrijding.
Deze herhaalde bevrijding is Gods wil voor ieder, die het geloven wil.
Als bevrijde en vrije mensen mogen we leven in het geloof en vertrouwen dat God ons kent en ons liefheeft.
Wat een vreugde!

Ds. Marjan Zebregs